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This section answers frequently asked questions about Fil Bleu services. 

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Vous voulez tout savoir sur Fil Bleu et son actualité, découvrez le Journal externe - "Le Fil" - Fil Bleu distribué dans toutes les boites aux lettres de la Métropole Tourangelle*.

 

 Septembre 2014 Journal externe Le Fil - 2014 
 Septembre 2015 Journal externe Le Fil - 2015 
 Septembre 2016 Journal externe Le Fil - 2016 
 Septembre 2017 Journal externe Le Fil - 2017
 Septembre 2018  Journal externe Le Fil - 2018

 Le Fil

*sauf les boites aux lettres avec l'information "pas de publicité"

Where the car and the bus become two modes of supplementary transport.
Park your car in one of the 7 park and ride (P+R) facilities in the Tours metropolitan area and travel throughout the day in our bus and tram. Attractive rates are offered for the non-subscribers and free access for the Fil Bleu subscribers.

 

FARE STRUCTURE :

Parking areas are free for subscribers.

For non-subscribers, the fare is €3.10 + 0.10 cents (per person), which gives the right to access the Bus + Tram network throughout the day (for 1 to 4 occupants in the vehicle).

Examples : 

  • For 3 people the fare is: €3.10 + €0.30 (3 people) = €3.40 €
  • For 5 people the fare is: €3.10 + €0.40 (4 people) + €3.10 + €0.10 (1 additional person) = 6,70 €

DOWNLOAD PARK AND RIDE GUIDE

Espace Fil bleu

9 rue Michelet, 37000 Tours

Nos conseillers vous attendent :

Du lundi au vendredi de 7h30 à 19h
et le samedi de 10h à 17h

 

Par téléphone

Tél : 02 47 66 70 70

Du lundi au vendredi de 6h à 20h
et le samedi de 10h à 20h.

 

Par courrier

Service Clients Fil Bleu

Avenue de Florence

37700 Saint Pierre des Corps

 

 

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Raison sociale : Keolis Tours

Siège social : Avenue de Florence - 37700 Saint Pierre des Corps

Tél. : 02 47 32 40 40

Fax. : 02 47 32 40 44

E-mail : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Directeur de publication : Antoine FINS

Société Anonyme d’Economie Mixte des Transports Publics de Voyageurs de l’Agglomération Tourangelle

 

Engagement de confidentialité

Soucieux de préserver votre vie privée, Fil Bleu garantit la confidentialité de vos informations personnelles.

Toute information collectée et exploitée a pour but de vous dispenser un service de qualité.

Conformément aux articles 26, 27 et 36 de la loi Informatique et Libertés du 06 janvier 1978, les données que vous nous communiquez sont traitées et stockées dans des conditions visant à assurer la sécurité des informations.

Par ailleurs, vous disposez d'un droit d'opposition, d'accès et de rectification aux données personnelles vous concernant. Vous pouvez en faire la demande par courrier électronique ; une vérification des données sera alors effectuée.

 

Divulgation des informations personnelles

Fil Bleu s’engage à ne pas divulguer les informations vous concernant. Nous ne vendons, louons ou communiquons à aucun tiers les données personnelles fournies par les personnes qui visitent ce site.

 

Modalités de protection des informations personnelles

Keolis Tours assure la sécurité des données transmises par vos soins. Nous vous conseillons vivement d'user de toutes les précautions nécessaires à la protection de vos données personnelles lorsque vous êtes sur Internet. Changez fréquemment de mots de passe, préférez les combinaisons alphanumériques et veillez à utiliser un navigateur sécurisé. Soucieux de préserver la confidentialité de vos informations personnelles.

 

Crédits

Propriétaire du site : Keolis Tours

Responsable de la publication : Loïc LATOUR (Directeur Mobilité Voyageurs) ;

Editeur : Adeline BURETTE (Chargée de l’Information Multimédia) ;

Création graphique : Agence de communication sherpa ; 

Conception et réalisation : Tribu and Co ;

Hébergement : Cyrès

 

Motifs de la collecte des informations personnelles

Fil Bleu collecte et exploite vos informations personnelles dans le but de vous apporter un service supplémentaire et des informations complémentaires.

Vos informations personnelles nous permettront :

  • de vous adresser une newsletter ;
  • de répondre à une question que vous aurez posée ;
  • de vous informer grâce aux alertes SMS ;
  • de vous faire participer à un jeu ;
  • de vous adresser les lots ou cadeaux que vous aurez gagnés.

Occasionnellement, nous nous servirons de vos informations personnelles pour vous inviter à participer à des enquêtes destinées à mesurer la satisfaction de notre clientèle et à améliorer notre offre de service.

 

Modalités de collecte des informations personnelles

Ainsi que le stipule la loi Informatique et Liberté, nous vous indiquons à l’aide d’un astérisque, les champs obligatoires ou facultatifs.

Les informations ainsi communiquées sont collectées et enregistrées dans une base de données sécurisée.

 

Information des internautes sur le service de mesure d'audience

Afin de mieux vous servir, nous mesurons le nombre de pages vues, le nombre de visites, ainsi que l'activité des visiteurs sur ce site internet et leur fréquence de retour grâce aux solutions de Google Analytics. En savoir plus sur les cookies Analytics et la confidentialité.

 

If you report the loss or theft of your Fil Bleu transport card, it will be permanently deactivated.

In order to continue travelling on our network, you can get a new transport card from our sales office at 9 rue Michelet in Tours.

 

Fields marked with * are required

 

COST OF CARD REPLACEMENT

  • €5 for customers paying for their transport ticket by direct debit, persons falling under the jobseekers or AAH category, customers entitled to benefit from the “Invalid” ticket.
  • €10 for all other category of customers.

 

 

 

CarteTransport

Warning! To download your statements, you must link a transport card. Please fill in below:

  • the customer number: 6 to 8 digits (see image on the left);
  • the customer’s name;
  • the customer’s date of birth.

WITH SUPPORT FROM THE METROPOLITAN AREA, FILBLEU IS COMMITTED TO ACCESSIBILITY FOR PEOPLE WITH REDUCED MOBILITY.

This involves many individuals, including wheelchair users, non-seeing, sight-impaired, deaf or hearing-impaired people, senior citizens, frail and illiterate passengers and riders loaded down with luggage or travelling with young children. Everybody should be able to travel in comfort on buses or trams!

The Equal Rights and Opportunity, Participation and Citizenship of People With Disabilities Act of 11 February 2005 and the decree of 13 July 2009 on making urban public transport accessible to people with disabilities and reduced mobility are a framework of actions aiming to create consistent accessibility across the entire network.

Ordinance 2014-1090 of 26 September 2014 on making public transport accessible to people with disabilities is the regulatory framework for the accessibility of public transport. The Fil Bleu network’s Accessibility Master Plan, drawn up by Tours Métropole Val de Loire and approved by the prefecture of Indre et Loire in 2013, spells out the details of how the Fil Bleu network’s bus/tram stops and stations, vehicles and passenger information are made accessible. The programmed accessibility agenda defines the planned accessibility of 500 “priority” stops (stops on a busy line or several lines, located near a busy area, etc.) by late 2018 with the aim of creating consistent accessibility across the entire network.

Le réseau Fil Bleu propose des services à la demande permettant de vous déplacer au plus prêt de certaines zones de la Métropole Tourangelle non desservies par des lignes régulières. 

 Service Flexo

Bus téléphone

Ce service permet de vous rendre au delà du terminus de certaines lignes régulières. 

 Pour vous rendre vers une zone Flexo, la réservation n'est pas nécéssaire, vous devez :

  • Sélectionner l'horaire souhaité indiqué par une note sur le dépliant horaire ou sur la grille horaire d'un des arrêts en direction de la zone Flexo ;
  • Faire signe au conducteur pour que le bus s'arrête ;
  • Préciser au conducteur lors de votre montée à bord, l'arrêt auquel vous souhaitez vous rendre.

Pour partir d'une zone Flexo, la réservation est obligatoire, vous devez :

  • Sélectionner l’horaire souhaité sur la grille horaire de la zone Flexo ;
  • Effectuer la réservation sur simple appel* minimum 30 minutes avant le passage du bus ;
  • Le bus viendra vous chercher à l'arrêt de la zone Flexo ;
  • Faire signe au conducteur lors de son passage devant l’arrêt pour monter à bord, le conducteur saura que vous l'attendez ;
  • Acheter votre titre si besoin auprès du conducteur.

*Pour les réservations, il faut appeler le centre d'appel au 02.47.66.70.70 (du lundi au vendredi de 6h à 19h et le samedi de 10h à 19h), minimum 30 minutes avant le passage du bus ou du taxi-bus 

Retrouvez ci-dessous les informations horaires et itinéraires des lignes Flexo : 

30 F30 : Joué Gare (Joué-lès-Tours) <> Ballan Gare (Ballan-Miré) <> Miré / Bois Gibert (Ballan-Miré)

31 F31 : Ballan Gare (Ballan-Miré) <> Lycée J. Monnet (Joué-lès-Tours) <> Liodière (Joué-lès-Tours)

57 F57 : Ursulines (Tours Centre) <> L'Espérance (St Etienne-de-Chigny) <>  Merluche (St Etienne-de-Chigny)

 

Service Résago et Flexo F55 

Voiture téléphone

Ce service est effectué en taxi-bus (véhicule jusqu'à 8 passagers avec une « borne filbleu » sur le toit). 

Les lignes Résago

La ligne Flexo 55

 Pour emprunter les lignes Résago, la réservation téléphonique est obligatoire.

 Pour cela, vous devez :

  • Sélectionner l’horaire souhaité sur la grille horaire ;
  • Effectuer la réservation sur simple appel téléphonique*
    (avant midi pour un trajet l'après-midi et avant 19h pour un trajet le lendemain matin)
    Attention
    : pour le lundi matin la réservation s'effectue au plus tard le samedi à 19h.
  • Faire signe au conducteur lors de son passage devant l’arrêt ;
  • Lors de votre montée à bord, rappeler au conducteur l'arrêt auquel vous souhaitez vous rendre.

 Flexo 55, pour emprunter le service :

  • Sélectionner l'horaire souhaité sur le dépliant horaire ou sur la grille horaire d'un des arrêts
    • si l'horaire ne comporte pas de note, il vous suffit de vous rendre à votre arrêt ;
    • si l'horaire comporte une note, la réservation est obligatoire. Effectuer la réservation sur simple appel téléphonique*
  • Faire signe au conducteur pour que le taxi-bus s'arrête :
    • sans réservation : préciser au conducteur lors de votre montée à bord, l'arrêt auquel vous souhaitez vous rendre ;
    • avec réservation : rappeler au conducteur l'arrêt auquel vous souhaitez vous rendre.

*Pour les réservations, il faut appeler le centre d'appel au 02.47.66.70.70 (du lundi au vendredi de 6h à 19h et le samedi de 10h à 19h), minimum 30 minutes avant le passage du bus ou du taxi-bus 

 

Retrouvez ci-dessous les informations horaires et itinéraires des lignes Résago et F55 : Taxi bus

R1 : Santé Alliance (St Cyr-sur-Loire) <> Ermitage (Tours Nord) ;

R2 : Mareuil (Fondettes) <> Hôpital Pagès (Luynes) ;

R3 : Yvaudières (Saint-Pierre-des-Corps) <> Atlantes (Saint-Pierre-des-Corps) ;

R4 : Les Bergeons (Berthenay) <> La Riche Centre (La Riche) ;

R5 : Barberonne (St Cyr-sur-Loire) <> Guy Raynaud (St Cyr-sur-Loire) ;

F55 : Vaucanson (Tours Nord) <> Saulnier (Parçay-Meslay).

 

Les tarifs sont les mêmes sur l'ensemble du réseau Fil Bleu, cliquez ici pour connaître tous les tarifs

FILBLEU avec le soutien de la Métropole S'ENGAGE EN FAVEUR DE L'ACCESSIBILITÉ DES PERSONNES À MOBILITÉ RÉDUITE.

De nombreuses personnes sont concernées : utilisateurs de fauteuil roulant, personnes mal ou non-voyantes, sourdes ou malentendantes, personnes âgées, illéttrées, fragiles, ou encore voyageurs chargés de bagages ou accompagnés d'enfants en bas âge. Tout le monde doit pouvoir voyager sereinement à bord des bus ou des tramways !

La loi du 11 février 2005 pour l'Egalité des Droits et des Chances, la Participation et la Citoyenneté des Personnes Handicapées et l'arrêté du 13 juillet 2009, relatif à la mise en accessibilité des véhicules de transport public guidé urbain aux personnes handicapées et à mobilité réduite, constituent un cadre d'actions dont le but est, de créer une accessibilité cohérente sur l'ensemble du réseau.

L'ordonnance n°2014-1090 du 26 septembre 2014, relative notamment à la mise en accessibilité des transports publics pour les personnes handicapées constituent le cadre réglementaire de l'accessibilité des transports publics. Le Schéma Directeur d’Accessibilité du réseau Fil Bleu, établit par Tours Métropole Val de Loire et approuvé par la préfecture d'Indre et Loire en 2013, fixe les modalités de mise en accessibilité des arrêts et stations de bus/tram, des véhicules et de l’information voyageur du réseau Fil Bleu. L'agenda d'accessibilité programmée définit la programmation de la mise en accessibilité des 500 arrêts dit 'prioritaires' (arrêts desservis par une ligne forte, plusieurs lignes, ou situé à proximité d'un pôle générateur de déplacement important...) d'içi fin 2018 dans le but de créer une accessibilité cohérente sur ensemble du réseau

To travel on the Fil Bleu bus + tram network, you must :

1. PURCHASE A MEDIA (CARD OR CONTACTLESS TICKET).

The contactless ticket can be purchased from the sales office or by post (Free for direct debit plans and €2 for other plans).

With your contactless card, you can load subscriptions and trips. The contactless ticket can be purchased from the ticket distributor, at our sales office, on-board the buses or at a point of sale. It costs €0.10. You can only reload it with travel plans.

2. RELOADING IT WITH TRIPS OR SUBSCRIPTIONS.

In order to travel in our buses and trams, you must reload your media (card or contactless ticket) withtrips or subscriptions. You can purchase them from the ticket distributor, the sales office; at our points of sale, on-board the buses or online. In order to avoid loading every month, you can opt for direct debit for subscriptions or trips (Liberté).

3. VALIDATE YOUR MEDIA EACH TIME YOU ENTER IN THE BUS OR THE TRAM.

All our vehicles are fitted with validators. You must hold your ticket or your contactless card in front of the validator even when you are getting on to a connecting vehicle. A message shall inform you about the validity of your ticket. If your ticket is not valid, you must buy another one from the driver under all circumstances.

Children under the age of 5 travel free on the network. In the event that your card is lost or stolen, call our customer relationship centre at +33 2 47 66 70 70. You must pay for the duplicate card (€5 for direct debit plans and €10 for all other plans).

 

DOWNLOAD THE CARD REQUEST

 

DOWNLOAD GENERAL TERMS AND CONDITIONS OF SALE

Tariffs valid on 1 August 2018

Vos coordonnées
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Si vous êtes un humain, répondez "bleu".

La FAQ (Foire aux questions) me permet de m'aider à répondre à mes différentes interrogations sur le fonctionnement des services Fil Bleu. FIG 36

  • Titre de transport
  • Espace Perso
  • E-Boutique
  • ...

 

PlanB internet 2 2017
Download the plan 

WHAT IS PLAN B ?

plan-b-01

To ensure continuity of service, Fil Bleu has instituted a tram substitution plan (Plan B) in case of partial or total stoppage of the tram line. Replacement buses provide service in the section that is not being served.

Implementation of Plan B is communicated through public announcements, electronic information terminal present at the stations and a message is sent on the Twitter network.

To travel in a Plan B bus, like in the case of the tram, you must have a transport ticket and get it validated on entering the bus.

Warning :
The plans given on this page are for information only. They may be subject to change depending on the disturbed sector. In case of disturbance, you can find all the information on Info Trafic.

 

WHERE CAN YOU FIND YOUR PLAN B STOP ?

At each Tram station, a specific information board indicates the location of the Plan B rescheduled stop when the tram is not operating. The served stops can be identified with the Plan B logo pasted on the shelters or the poles.

Please see below an example for Vaucanson Tram station direction Lycée J. Monnet :

Station tram 2017

Plan-B---Info-Station

 

Warning : In order to institute Plan B, we take the reserve buses and if it is not adequate, several buses are removed from the surrounding lines. The frequency of these lines will be reduced for a short period. We apologise for the inconvenience and thank you for your understanding.

 

TO TRAVEL, YOU HAVE TO BE IN POSSESSION OF A contactless TICKET (0,10€) OR contactless card (2€)).

All the supports are refillable of journeys or subscriptions. To be valid, they have to be in charge with a driver, with a point of sale, with a commercial agent of our agency or a distributor of title. You must hold your ticket or your contactless card in front of the validator even when you are getting on to a connecting vehicle

travel formulas :

  • 1 trip (valid for 1 hour including connections) : 1,60€
  • 2 trips : 3,00€
  • 24 hour : 4,10€
  • 10 trips : 14,00€

subscriptions :

  • General Public Pass : 39,50€ / month
  • Schoolchildren Pass : 24,80€ / month
  • Student Pass : 27,60€ / month
  • Liberté Pass : 1,40€ / trip

More information on the desktop site : www.filbleu.fr

DOWNLOAD GENERAL TERMS AND CONDITIONS OF SALE

 

OUR POINTS OF SALE :

FIL BLEU SALES OFFICE

9 rue Michelet, 37000 Tours

Our advisors are at your service :

Monday to Friday from 7:30 am to 7 pm without break
Saturday from 10:00 am to 5:00 pm

 

BY PHONE

Tél : +33 2 47 66 70 70

Monday to Friday from 6 am to 8 pm without break
Saturday from 10:00 am to 8:00 pm

 

BY MAIL

Service Clients Fil Bleu

Avenue de Florence

37700 Saint Pierre des Corps

FIL BLEU SALES OFFICE

 

PlanB internet 2 2017
DOWNLOAD THE PLAN 

WHAT IS PLAN B ?

plan-b-01

To ensure continuity of service, Fil Bleu has instituted a tram substitution plan (Plan B) in case of partial or total stoppage of the tram line. Replacement buses provide service in the section that is not being served.

Implementation of Plan B is communicated through public announcements, electronic information terminal present at the stations and a message is sent on the Twitter network.

To travel in a Plan B bus, like in the case of the tram, you must have a transport ticket and get it validated on entering the bus.

Warning :
The plans given on this page are for information only. They may be subject to change depending on the disturbed sector. In case of disturbance, you can find all the information on Info Trafic.

 

WHERE CAN YOU FIND YOUR PLAN B STOP ?

At each Tram station, a specific information board indicates the location of the Plan B rescheduled stop when the tram is not operating. The served stops can be identified with the Plan B logo pasted on the shelters or the poles.

Please see below an example for Vaucanson Tram station direction Lycée J. Monnet :

Station tram 2017

Plan-B---Info-Station

 

Warning : In order to institute Plan B, we take the reserve buses and if it is not adequate, several buses are removed from the surrounding lines. The frequency of these lines will be reduced for a short period. We apologise for the inconvenience and thank you for your understanding.

 

JV Malin, your public transport in the Centre region.

Citiz, self-service car in the Metropolitan area !

Fil Blancon-demand transport tailored to persons with reduced mobility in the Tours Metropolitan area.

Covoiturage Tour(s) Plus, you can remove one car from traffic and help in reducing traffic jams, fuel consumption and pollution !

Rémi, the inter-urban transport network of Indre et Loire.

SNCF / TER

navette-sncfIn partnership with the SNCF, customers holding a valid Fil Bleu ticket can take the SNCF shuttle between the Saint-Pierre-des-Corps and Tours stations. The Fil Bleu cards must be validated before entering the shuttle thanks to the validators present on the platforms.

Other customers must have a valid and stamped SNCF ticket.

 

 

Please your timetables on www.Voyages-sncf.com

page-parc-velos 3008 secure bicycle parks are spread out along the Tram A line to park your bicycle and use the Fil Bleu network.

The Bicycle Parks are accessible to the bicycle parks Pass card holders and the subscribers.

LOCATION OF THE BICYCLE PARKS :

  • P+R Vaucanson : 30 parking spots
  • Station Monconseil : 36 parking spots
  • Station Marne : 36 parking spots
  • Station Beffroi : 36 parking spots
  • Station Verdun : 36 parking spots
  • Station Rotière : 36 parking spots
  • P+R Jean Monnet : 36 parking spots
  • St Pierre Gare : 52 parking spots
 

OPERATION :

The service is reserved to Fil Bleu subscribers and the Fil Bleu bicycle parks pass card holders.

To enter the bicycle park, wave your contactless card in front of the bicycle park entrance validator to open the door and park your bicycle.

The service is free for the subscribers.

 

LOCATION OF THE BICYCLE PARKS

Where the car and the bus become two modes of supplementary transport.

Park your car in one of the 7 park and ride (P+R) facilities in the Tours metropolitan area and travel throughout the day in our bus and tram. Attractive rates are offered for the non-subscribers and free access for the Fil Bleu subscribers.

FARE STRUCTURE :

Parking areas are free for subscribers.

For non-subscribers, the fare is €3.10 + 0.10 cents (per person), which gives the right to access the Bus + Tram network throughout the day (for 1 to 4 occupants in the vehicle).

Examples : 

  • For 3 people the fare is: €3.10 + €0.30 (3 people) = €3.40 €
  • For 5 people the fare is: €3.10 + €0.40 (4 people) + €3.10 + €0.10 (1 additional person) = 6,70 €

 

 

OPERATION : TWO TYPES OF PARK AND RIDE FACILITIES

AUTOMATED PARKING FACILITIES

Open 24/7 throughout the year, these can be accessed only at the public transport + car parking rates at any time of the year. Parking is limited to one day.

The “Heure Tranquille” park and ride facility is open from Monday to Saturday from 8 am to 10 pm.  (This is an underground parking area located under the Heure Tranquille shopping centre).

To access it :

  • The subscribers validate their card in front of the validator and then park in the parking lot
  • If at least one person in the vehicle is not a subscriber, a voucher must be taken at the parking entrance, it must be validated at the entrance barrier in order to park. Then, the person with the voucher go to the P+R ticket distributor. The voucher must be placed on the distributor’s slot to be loaded with a P+R ticket giving access to the bus + tram network throughout the day. If you are several people in the car, you will have to ask for additional tickets at the distributor.

Locate the automated parking facilities :

  • Tranchée
  • Lac
  • Mayer
  • L'Heure Tranquille (except Sunday and public holidays)
 

ATTENTED PARKING FACILITIES

Open from 7 am to 7:30 pm (accessible from 6 am for subscribers) from Monday to Saturday throughout the year, these can be accessed only at the public transport + car parking rates at any time of the year. The exit is open 24 hours a day throughout the year. Parking is limited to one day.

To access it :

  • The subscribers present their card to the parking attendants
  • If at least one person in the vehicle has no subscription, the attendant sells him/her a P+R ticket providing access to the bus + tram network throughout the day. The sold ticket can be reused on the network or in an attended park and ride facility.

Localiser les parkings gardiennés :

  • P+R Sagerie
  • P+R Vaucanson
  • P+R Jean Monnet

TOURISTIC STROLL

page-caleche 300Ride in a carriage through the tourist sites of Tours city centre. The carriage runs only during Christmas time and in the summer months. The duration of the route takes about 50 minutes. The departure/arrival terminal is at the end of rue Bernard Palissy, at Place François Sicard.

Practical information: The carriage is free for all Fil Bleu subscribers

Warning: cards with the "Liberté" plan and cards or ticket loaded with trips or the day tickets are not applicable. If you do not have a Fil Bleu subscription, a ticket will be sold to you by the coachman (price €1.60).

The carriage does not run on Monday (capacity: 10 to 12 people maximum).

CARRIAGE SERVICE RESUMES ON Wednesday 02 MAY 2018

DEPARTURE TIMETABLE (stop "François Sicard")

FROM Wednesday 2 MAY TO SUNDAY 30 SEPTEMBER 2018

From Tuesday to Saturday: 10 am/11 am/3 pm/4 pm/5 pm;
Sunday and public holidays: 3 pm/4 pm/5 pm
.

The carriage will not run during certain events:
- Grande Braderie de Tours: Sunday 2 September;
- 10 & 20km de Tours : Sunday 23 September.

FROM SATURDAY 22 DECEMBER 2018 TO SATURDAY 05 JANUARY 2019

From Tuesday to Saturday: 11 am/3 pm/4 pm/5 pm;
Sunday: 3 pm/4 pm/5 pm
.

 

The carriage only runs at certain times of the year.
Information at the Fil Bleu sales office: +33 2 47 66 70 70

Would you like to take public transport but do not know how to proceed ?
This service is designed for you !

 Service-pilote

WHAT IS THE SUPPORT SERVICE ?

Support service is a free service offered to Fil Bleu subscribers or non-subscribers.

Our agents accompany you during your 1st journey on the Bus + Tram network.

This service allows you to make your way around the network more easily and ask any questions directly to our agents.

 

THE SERVICE INCLUDES :

  • Accompanying on one of our lines (Bus and/or Tram), at the departure point of a stop serviced by Fil Bleu ;
  • Assistance in understanding information (maps, timetables at the stop, timetable brochures, fare guides, monitors, ticket distributors and information terminals).

 

HOW TO RESERVE THIS SERVICE ?

This service is available from Monday to Friday (excluding public holidays) and upon reservation (based on availability).

For an appointment, contact us at +33 2.47.66.70.70.

 

This service is designed for you!

 

Interdiction de fumer 64SMOKING PROHIBITED

Smoking in public transport is prohibited and may be liable to a fixed fine of €68 or to legal proceedings. "[French] Decree No. 2006-1386 of 15 November 2006"

(This rule also applies to electronic cigarettes)

 

Bagages 64BULKY OBJECTS

In the tram, large packages and objects that cannot be carried on the knees without causing discomfort to the other passengers are forbidden.

Packages or luggage must not be left unattended. They are the responsibility of their owner.

 

Faite signe au conducteurSIGNALLING TO THE DRIVER

To stop a bus at a stop, signal the driver. 

 

Poussettes 64STROLLERS

Strollers and prams are allowed under certain conditions :

 

  • Strollers and prams, with wheels locked and held by their owner shall be placed in the area reserved for wheelchair users who shall have priority ;
  • Please clear the space for them, if required.
 

Fauteuils Roulants 64WHEEL CHAIRS

Wheelchairs should be positioned in the spaces provided and locked.

 

Rollers 64ROLLERS SKATES

Persons wearing roller skates are forbidden access inside the buses and trams.

 

Objets trouvs 64LOST AND FOUND OBJECTS

The lost and found objects are made available to the sales office only after calling: +33 2 47 66 70 70.

 

Tlphones 64MOBILE PHONES

Moderate use

 

Animaux 64ANIMALS

The following animals are allowed to travel in the tram and the bus :

 

  • Animals of small size, properly enclosed in bags or baskets, provided that they can neither dirty the premises nor inconvenience passengers ;
  • If the animals cannot be held on the lap, a ticket must be purchased for them, and they must be kept on a leash with a muzzle ;
  • Guide dogs for the blind, held by a special harness ;
  • Category 1 dogs are prohibited.
 

Vlos 64BICYCLES

Bicycles are prohibited on buses except for folding bicycles.

Bicycles are allowed inside the trams under the following conditions :

  • the bicycle must be parked on the last platform accessible by the last double door (in the direction of travel) ;
  • the bicycle parked on the platform must be kept stationary by its owner without obstructing access to corridors or validators.

As a gesture of goodwill towards other passengers, if there is overcrowding in a train, bicycle owners are asked to wait for the next train in order to cause less disturbance.

In case of rush or obvious discomfort, the agents appointed by the Operator reserve the right to prohibit access to bicycles inside the tram.