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Travaux Maintenance Tram - les soirs du 25/04 au 27/04

Les soirs du mercredi 25 avril au vendredi 27 avril en raison de travaux de maintenance, le Tram A est interrompu :

  •  de 20h jusqu'à fin de service en direction de Lycée Jean Monnet
  •  de 21h jusqu'à fin de service en direction de Vaucanson

A partir de 20h des bus « Plan B » sont mis en place entre Lycée J. Monnet et Vaucanson pour assurer la fin de service.

Pour emprunter ces bus de remplacement, vous devez vous reporter aux arrêts « Plan B », situés à proximité des stations tram (informations inscrites sur tous les abris tram, en dessous des grilles horaires).
Toutes les informations sont également disponibles ici.

Pour consulter les horaires cliquez ici

 

Retour à la circulation normale du Tram A dès le samedi 28 avril, début de service.

Merci de votre compréhension.

Information Prioritaire

Travaux Maintenance Tram - les soirs du 25/04 au 27/04

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Non catégorisé

Liste des partenaires :

  • A la convivialité dans les transports urbains
  • Aux missions ponctuelles dans l’agglomération (partenariat, réunion de quartier, ...)
  • Aux ateliers de mobilité 
  • Intervention en milieu scolaire
  • A l’accompagnement des conducteurs
  • Au contrôle préventif des titres de transport
  • Aux actions de partenariats organisées par le département PMCV
  • Aux opérations commerciales organisées par le pôle Mobilité Voyageurs

Diverses actions :

  • A la convivialité dans les transports urbains
  • Aux missions ponctuelles dans l’agglomération (partenariat, réunion de quartier, ...)
  • Aux ateliers de mobilité 
  • Intervention en milieu scolaire
  • A l’accompagnement des conducteurs
  • Au contrôle préventif des titres de transport
  • Aux actions de partenariats organisées par le département PMCV
  • Aux opérations commerciales organisées par le pôle Mobilité Voyageurs

Diverses actions :

  • A la convivialité dans les transports urbains
  • Aux missions ponctuelles dans l’agglomération (partenariat, réunion de quartier, ...)
  • Aux ateliers de mobilité 
  • Intervention en milieu scolaire
  • A l’accompagnement des conducteurs
  • Au contrôle préventif des titres de transport
  • Aux actions de partenariats organisées par le département PMCV
  • Aux opérations commerciales organisées par le pôle Mobilité Voyageurs

MISSIONS PRINCIPALES :

  • Sécuriser les clients et les agents par leur visibilité
  • Participer au contrôle préventif des titres de transport
  • Assurer la prévention de situations génératrices de tension
  • Mener des interventions en cas de problèmes comportementaux
  • Assurer l’information et l’aide aux clients
  • Effectuer le recueil et la transmission des informations terrain
  • Réaliser la gestion des flux de clientèle
  • Remonte en temps réel tous les problèmes
  • Transmet les dysfonctionnements rencontrés sur le réseau au PCC
  • Prête assistance aux agents de l’agence commerciale
  • Diffuse l’information et les offres commerciales transmises par le Pôle Mobilité Voyageurs
  • Alerte les Départements du Pôle Mobilité Voyageurs sur tous les dysfonctionnements de l’offre de service et billettique

L'équipe AMIS :

Les membres de l'équipe AMIS peuvent être uniquement AMIS ou AMIS et conducteurs.

Photo équipe médiation

 

Voici les membres AMIS : 

         Karim DERGHAM                            Kamel HAMIDAT                                  Artur ISAEV                             Benoit NYOBE LIPEM

DERGHAM Karim1          Hamidat Kamel1          Isaev Artur1

 

Voici les membres AMIS et conducteur : 

              Alain AFRICA                                 Kamel BENAMA                          Younes BENHARRAT                        Fathi BOUCHEMA                        Hitchem CAILLAUD

 AFRICA Alain1          BENAMA Kamel1           BENHARRAT Younes1                                                                 CAILLAUD Hichem1          

       Noredinne EL AMRANI                 Vincent LOJABERRY                            Boris PETIOT                              Emilien WACHEUX                          Mounir ZOUIHRA

                                                       LOJABERRY Vincent1          PETIOT Boris1          WACHEUX Emilien1          ZOUIHRA Mounir1

Profil :

Conditions générales

  • Titulaire du permis B en cours de validité
  • Réussite aux tests psychotechniques et obtention de l’habilitation conduite Tramway pour le réseau de Tours

Compétences

  • Maîtrise des règles de sécurité
  • Maîtrise des dispositions nécessaires en cas d’incident ou d’accident
  • Maitrise de la langue française orale et écrite
  • Connaissance du règlement intérieur et des procédures d’urgence
  • Connaissance du réseau

Qualités requises

  • Capacités de tolérance et de maitrise de soi
  • Capacité à gérer les conflits et anticiper les situations à risques
  • Capacité relationnelle et sens du travail en équipe
  • Rigueur, organisation
  • Sens de la sécurité
  • Adaptabilité
  • Ponctualité
  • Endurance, capacité d’anticipation

 

If you report the loss or theft of your Fil Bleu transport card, it will be permanently deactivated.

In order to continue travelling on our network, you can get a new transport card from our sales office at 9 rue Michelet in Tours.

 

* All fields are required
 
 

COST OF CARD REPLACEMENT

  • €5 for customers paying for their transport ticket by direct debit, persons falling under the jobseekers or AAH category, customers entitled to benefit from the “Invalid” ticket.
  • €10 for all other category of customers.

 

 

 

CarteTransport

Warning! To download your statements, you must link a transport card. Please fill in below:

  • the customer number: 6 to 8 digits (see image on the left);
  • the customer’s name;
  • the customer’s date of birth.

The Fil Blanc service uses special vehicles to transport passengers with reduced mobility, including wheelchair users with a minimum 80% disability card and people with motor handicaps, temporary vision-impairment and blindness.FilBlanc

Additional information, registration form and contact details: +33 (0)2 47 77 48 48 - http://www.filblanc.fr/

“MORE THAN A TRANSPORT TICKET, A PASSPORT FOR CIVIC BEHAVIOUR”

Fil Bleu is starting a poster campaign to raise passengers’ awareness of various kinds of misbehaviour encountered on public transport and encourage mutual assistance. the campaign emphasises the implicit commitment passengers make when buying a ticket: behaving respectfully towards other riders. The ticket is a passport for civic behaviour. The campaign focuses on 5 themes:

Campagne en

OBSERVING EVERYBODY’S NEEDS IN ORDER TO MAKE THE NETWORK MORE ACCESSIBLE

CUSTOMER EXPERIENCEDSC01114

Fragile and disabled passengers can receive assistance even before they board a bus or tram. That’s why Fil Bleu is committed to raising the awareness of all its’ staff: drivers, checkers, ticket agents, maintenance workers, administrative employees, etc. In this innovative approach, all employees must undergo a Customer Experience in order to give them ideas about ways to improve our service.

The Customer Experience focuses on 5 main themes:

  • Physical disabilities: people with reduced mobility and impaired vision and hearing ;
  • Mental disabilities ;
  • fragility: senior citizens, illiterate passengers, people with temporary disabilities (on crutches, pregnant women, etc.) ;
  • Riders unfamiliar with the network ;
  • newcomers to Tours (students, households that have moved to the area).

Physical disabilities

  • Impaired vision: during KeoLife Week, the Valentin Haüy 37 Committee accompanies vision-impaired riders on a trip planned by a task force in order to raise employees’ awareness of the problems they encounter ;
  • Impaired hearing:  hearing-impaired people from the metropolitan area are accompanied on trips to observe the problems they encounter ;
  • Reduced mobility: APF is asked to help us understand problems involving degenerative diseases and amputations ;
  • Wheelchair user: use of the network and visit to the agency in collaboration with APF.

Mental and sensorial disabilities

  • The first stage, listening, is very important. Contact with 3 organisations to imagine a relevant experience ;
  • collaborative workshops with organisations in our offices.

Occasional riders

  • Use documents from the Foreign Traveller Information Department to raise employees’ awareness of issues encountered by tourists and out-of-town visitors using the network ;
  • at the next integration seminar on 6 July, follow approximately 30 Keolis SA employees on a route through the metropolitan area to observe new customers on the network and provide feedback.

Fragility

  • Follow fragile passengers for 90 minutes ;
  • Meet fragile persons through the intermediary of AMIS (Mediation, Information and Service Agents) during the National Days.

Newcomers

  • Newcomers (less than 3 months) give transport experts feedback at round-table meetings ;
  • Accompany newcomers who have not used the network yet and are unfamiliar with the city. They were observed with cameras and microphones on their first trip. Company employees from every department followed them to observe them on their trips.

Ordinance 2014-1090 of 26 September 2014 on making public facilities, public transport, housing and roads accessible to people with disabilities requires, among other things, the accessibility of priority stops. Decree 2014-1323 of 4 November 2014 defines a priority stop as one that is:

  • Located on a main public transport line ;
  • Served by at least two public transport lines ;
  • Located at a transport hub ;
  • Located within a 200m radius of a busy area or facility for people with disabilities or senior citizens.

Every town must have at least one accessible stop.

Tours Métropole Val de Loire has identified 500 priority stops. Since September 2017, 81% of them have been accessible. They must allow bus or tram access whatever the disability:

  • A raised mark on the floor identifies the location of the vehicle’s door ;
  • The platform must be raised to make boarding and alighting easier ;
  • An area must be big enough to let wheelchair users access the platform, move, and turn around ;
  • The slope and tilt are adapted to the movement of wheelchairs.

To find out if your stop is accessible, view the timetable (Temetable Stops) or do a route search (Journey Planner) on the website.

All our vehicles are accessible :Accessibilite bus

  • 170 buses have electric ramps ;
  • 24 buses have hand-operated ramps.

The "Wheelchair" pictogram is on the front of the bus or on the middle door.

During a trip:

  • At the stop, the wheelchair user signals to the driver ;
  • The driver pulls the bus up to the pavement and lowers it ;
  • The driver deploys the electric ramp located at the middle door. If the bus has a hand-operated ramp, a passenger’s help is needed ;
    Rampe manuelle ext Rampe manuelle int
  • The wheelchair user boards the bus and settles in at the reserved location (indicated by a pictogram) ;
  • To alight, a button is located near the reserved location.

1 - Visual informationAccessibilite tram

  • Screens at tram stops and line 2 Tempo bus stops display information about the network.
  • Screens in trams and on line 2 Tempo display the next stops.
  • A blinking light tells deaf and hearing-impaired riders that the doors are about to close.
  • Inside trams, the buttons to open the doors can be located by their brightness.
  • In compliance with law 2005-102, new buses have electronic display boards above the windscreen. Scrolling information shows the direction (name of the last town served and name of the terminus). Example: Direction St Avertin/Paul Doumer.

2 - Sound informationDeficient visuel

  • Information about the network is broadcast over loudspeakers at tram stops.
  • A sound signal tells blind and vision-impaired riders that the tram’s doors are about to close.
  • Inside buses and trams, stop request buttons can be located by raised lettering.
  • Sound announcements inside vehicles indicate the name of the next stop.
  • On buses, announcements made over loudspeakers located near the front door indicate the bus number and destination to vision-impaired people waiting at the stop.
1 – The welcome terminal is on the left at the entrance.    Agence 1  Agence 2
 2 – At the bottom of the screen of the welcome terminal, a Braillesticker (1) tells vision-impaired people to touch the bottom of the touch screen (2) to obtain a ticket.     Borne accueil
 3 – The ticket comes out just below the screen and a sound announcement indicates the ticket number. 
 4 – When a window is free, the number is called and the passenger goes to the window indicated. 

 

The wheelchair user pictogram UFR helps riders easily identify accessible stops : 

1 – FINDING A ROUTE ON THE WEBSITE AND THE MOBILE SITE : 

By ticking the box, suggested routes are those with stops accessible to wheelchairs.

RI UFR 5 RI UFR 6

2 - LINE MAPS :

To see if your line is accessible in both directions, the wheelchair user pictogram has been added to the line maps of the timetable folders.

Depliant UFR 2

3 - TIMETABLES ON THE WEBSITE AND AT STOPS : 

The wheelchair user pictogram has been added to the accessible stops on the timetables on each line diagram.

GH UFR 3

4 - AT STOPS : 

The wheelchair user pictogram has been added next to the names of the stops.

arret acc2

WITH SUPPORT FROM THE METROPOLITAN AREA, FILBLEU IS COMMITTED TO ACCESSIBILITY FOR PEOPLE WITH REDUCED MOBILITY.

This involves many individuals, including wheelchair users, non-seeing, sight-impaired, deaf or hearing-impaired people, senior citizens, frail and illiterate passengers and riders loaded down with luggage or travelling with young children. Everybody should be able to travel in comfort on buses or trams!

The Equal Rights and Opportunity, Participation and Citizenship of People With Disabilities Act of 11 February 2005 and the decree of 13 July 2009 on making urban public transport accessible to people with disabilities and reduced mobility are a framework of actions aiming to create consistent accessibility across the entire network.

Ordinance 2014-1090 of 26 September 2014 on making public transport accessible to people with disabilities is the regulatory framework for the accessibility of public transport. The Fil Bleu network’s Accessibility Master Plan, drawn up by Tours Métropole Val de Loire and approved by the prefecture of Indre et Loire in 2013, spells out the details of how the Fil Bleu network’s bus/tram stops and stations, vehicles and passenger information are made accessible. The programmed accessibility agenda defines the planned accessibility of 500 “priority” stops (stops on a busy line or several lines, located near a busy area, etc.) by late 2018 with the aim of creating consistent accessibility across the entire network.

Le réseau Fil Bleu propose des services à la demande permettant de vous déplacer au plus prêt de certaines zones de la Métropole Tourangelle non desservies par des lignes régulières. 

 Service Flexo

Bus téléphone

Ce service permet de vous rendre au delà du terminus de certaines lignes régulières. 

 Pour vous rendre vers une zone Flexo, la réservation n'est pas nécéssaire, vous devez :

  • Sélectionner l'horaire souhaité indiqué par une note sur le dépliant horaire ou sur la grille horaire d'un des arrêts en direction de la zone Flexo ;
  • Faire signe au conducteur pour que le bus s'arrête ;
  • Préciser au conducteur lors de votre montée à bord, l'arrêt auquel vous souhaitez vous rendre.

Pour partir d'une zone Flexo, la réservation est obligatoire, vous devez :

  • Sélectionner l’horaire souhaité sur la grille horaire de la zone Flexo ;
  • Effectuer la réservation sur simple appel* minimum 30 minutes avant le passage du bus ;
  • Le bus viendra vous chercher à l'arrêt de la zone Flexo ;
  • Faire signe au conducteur lors de son passage devant l’arrêt pour monter à bord, le conducteur saura que vous l'attendez ;
  • Acheter votre titre si besoin auprès du conducteur.

*Pour les réservations, il faut appeler le centre d'appel au 02.47.66.70.70 (du lundi au vendredi de 6h à 19h et le samedi de 10h à 19h), minimum 30 minutes avant le passage du bus ou du taxi-bus 

Retrouvez ci-dessous les informations horaires et itinéraires des lignes Flexo : 

30 F30 : Joué Gare (Joué-lès-Tours) <> Ballan Gare (Ballan-Miré) <> Miré / Bois Gibert (Ballan-Miré)

31 F31 : Ballan Gare (Ballan-Miré) <> Lycée J. Monnet (Joué-lès-Tours) <> Liodière (Joué-lès-Tours)

57 F57 : Ursulines (Tours Centre) <> L'Espérance (St Etienne-de-Chigny) <>  Merluche (St Etienne-de-Chigny)

 

Service Résago et Flexo F55 

Voiture téléphone

Ce service est effectué en taxi-bus (véhicule jusqu'à 8 passagers avec une « borne filbleu » sur le toit). 

Les lignes Résago

La ligne Flexo 55

 Pour emprunter les lignes Résago, la réservation téléphonique est obligatoire.

 Pour cela, vous devez :

  • Sélectionner l’horaire souhaité sur la grille horaire ;
  • Effectuer la réservation sur simple appel téléphonique*
    (avant midi pour un trajet l'après-midi et avant 19h pour un trajet le lendemain matin)
    Attention
    : pour le lundi matin la réservation s'effectue au plus tard le samedi à 19h.
  • Faire signe au conducteur lors de son passage devant l’arrêt ;
  • Lors de votre montée à bord, rappeler au conducteur l'arrêt auquel vous souhaitez vous rendre.

 Flexo 55, pour emprunter le service :

  • Sélectionner l'horaire souhaité sur le dépliant horaire ou sur la grille horaire d'un des arrêts
    • si l'horaire ne comporte pas de note, il vous suffit de vous rendre à votre arrêt ;
    • si l'horaire comporte une note, la réservation est obligatoire. Effectuer la réservation sur simple appel téléphonique*
  • Faire signe au conducteur pour que le taxi-bus s'arrête :
    • sans réservation : préciser au conducteur lors de votre montée à bord, l'arrêt auquel vous souhaitez vous rendre ;
    • avec réservation : rappeler au conducteur l'arrêt auquel vous souhaitez vous rendre.

*Pour les réservations, il faut appeler le centre d'appel au 02.47.66.70.70 (du lundi au vendredi de 6h à 19h et le samedi de 10h à 19h), minimum 30 minutes avant le passage du bus ou du taxi-bus 

 

Retrouvez ci-dessous les informations horaires et itinéraires des lignes Résago et F55 : Taxi bus

R1 : Santé Alliance (St Cyr-sur-Loire) <> Ermitage (Tours Nord) ;

R2 : Mareuil (Fondettes) <> Hôpital Pagès (Luynes) ;

R3 : Yvaudières (Saint-Pierre-des-Corps) <> Atlantes (Saint-Pierre-des-Corps) ;

R4 : Les Bergeons (Berthenay) <> La Riche Centre (La Riche) ;

R5 : Barberonne (St Cyr-sur-Loire) <> Guy Raynaud (St Cyr-sur-Loire) ;

F55 : Vaucanson (Tours Nord) <> Saulnier (Parçay-Meslay).

 

Les tarifs sont les mêmes sur l'ensemble du réseau Fil Bleu, cliquez ici pour connaître tous les tarifs

FILBLEU avec le soutien de la Métropole S'ENGAGE EN FAVEUR DE L'ACCESSIBILITÉ DES PERSONNES À MOBILITÉ RÉDUITE.

De nombreuses personnes sont concernées : utilisateurs de fauteuil roulant, personnes mal ou non-voyantes, sourdes ou malentendantes, personnes âgées, illéttrées, fragiles, ou encore voyageurs chargés de bagages ou accompagnés d'enfants en bas âge. Tout le monde doit pouvoir voyager sereinement à bord des bus ou des tramways !

La loi du 11 février 2005 pour l'Egalité des Droits et des Chances, la Participation et la Citoyenneté des Personnes Handicapées et l'arrêté du 13 juillet 2009, relatif à la mise en accessibilité des véhicules de transport public guidé urbain aux personnes handicapées et à mobilité réduite, constituent un cadre d'actions dont le but est, de créer une accessibilité cohérente sur l'ensemble du réseau.

L'ordonnance n°2014-1090 du 26 septembre 2014, relative notamment à la mise en accessibilité des transports publics pour les personnes handicapées constituent le cadre réglementaire de l'accessibilité des transports publics. Le Schéma Directeur d’Accessibilité du réseau Fil Bleu, établit par Tours Métropole Val de Loire et approuvé par la préfecture d'Indre et Loire en 2013, fixe les modalités de mise en accessibilité des arrêts et stations de bus/tram, des véhicules et de l’information voyageur du réseau Fil Bleu. L'agenda d'accessibilité programmée définit la programmation de la mise en accessibilité des 500 arrêts dit 'prioritaires' (arrêts desservis par une ligne forte, plusieurs lignes, ou situé à proximité d'un pôle générateur de déplacement important...) d'içi fin 2018 dans le but de créer une accessibilité cohérente sur ensemble du réseau

To travel on the Fil Bleu bus + tram network, you must :

1. PURCHASE A MEDIA (CARD OR CONTACTLESS TICKET).

The contactless ticket can be purchased from the sales office or by post (Free for direct debit plans and €2 for other plans).

With your contactless card, you can load subscriptions and trips. The contactless ticket can be purchased from the ticket distributor, at our sales office, on-board the buses or at a point of sale. It costs €0.10. You can only reload it with travel plans.

2. RELOADING IT WITH TRIPS OR SUBSCRIPTIONS.

In order to travel in our buses and trams, you must reload your media (card or contactless ticket) withtrips or subscriptions. You can purchase them from the ticket distributor, the sales office; at our points of sale, on-board the buses or online. In order to avoid loading every month, you can opt for direct debit for subscriptions or trips (Liberté).

3. VALIDATE YOUR MEDIA EACH TIME YOU ENTER IN THE BUS OR THE TRAM.

All our vehicles are fitted with validators. You must hold your ticket or your contactless card in front of the validator even when you are getting on to a connecting vehicle. A message shall inform you about the validity of your ticket. If your ticket is not valid, you must buy another one from the driver under all circumstances.

Children under the age of 5 travel free on the network. In the event that your card is lost or stolen, call our customer relationship centre at +33 2 47 66 70 70. You must pay for the duplicate card (€5 for direct debit plans and €10 for all other plans).

 

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Tariffs valid on 1 August 2017

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La FAQ (Foire aux questions) permet de vous aider à répondre à vos différentes interrogations sur le fonctionnement des services Fil Bleu. FIG 36

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